علایم بیماری و درمان آلرژی و حساسیت به گلوتن چیست

حساسیت به گلوتن ,حساسیت به گلوتن چیست,حساسیت به گلوتن گندم,حساسیت به گلوتن غیر سلیاکی,حساسیت به گلوتن در نوزادان,حساسیت به گلوتن چگونه است,حساسیت به گلوتن در کودکان,حساسیت به گلوتن غیر سلیاک,نشانه های حساسیت به گلوتن,آلرژی به گلوتن,علایم حساسیت به گلوتن چیست,آلرژی به گلوتن گندم,علایم حساسیت به گلوتن در نوزادان,آلرژی به گلوتن,حساسیت به گلوتن در نوزادان,حساسیت به گلوتن چگونه است

       حساسیت به گلوتن , حساسیت به گلوتن چیست , حساسیت به گلوتن گندم , حساسیت به گلوتن غیر سلیاکی

در این مطلب از سایت جسارت به علایم بیماری و درمان آلرژی و حساسیت به گلوتن چیست می پردازیم . امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد .

علائم بیماری سلیاک شامل گاز، نفخ، کاهش وزن و خستگی است اگر فردی شکایت از یک یا بیشتر از این علائم نماید توصیه به انجام یک آزمون رسمی پاسخ ایمنی به گلوتن در بیماران سلیاک آنتی بادی است که آسیب داخلی روده کوچک، که روی توانایی بیمار برای جذب مواد مغذی از مواد غذایی تاثیر می گذارد و اگر بدون درمان رها شود می تواند سبب خطر ابتلا به مشکلات جدی سلامت شود از بیماران یک آزمایش خون بلافاصله پس خوردن گلوتن برای تشخیص این آنتی بادی ها انجام می شود یک دکتر تشخیص را با بیوپسی برای اطمینان از آنتی بادیها تایید می کند اگر شما به بیماری سلیاک مبتلا هستید تنها درمان فعلی یک رژیم غذایی به طور کامل فاقد گلوتن است اگر بیماری سلیاک شما تشخیص داده نشود یکی از مشکلات زیر ممکن است برای علائم عدم تحمل گلوتن مقصر باشد.

حساسیت به گلوتن

حساسیت به گلوتن یا عدم تحمل گلوتن یک بیماری است که باعث میشود که فرد پس از مصرف گلوتن، پروتئین موجود در گندم، جو و چاودار واکنش نشان دهد.عدم تحم گلوتن مشکلات گوارشی بوجود می آورد که ال در این مورد توضیحاتی را ازائه می دهیو و سپس علائم دیگر را توضیح می دهیم که نشان می دهد شما به گلوتن حساسیت دارید  امروزه بعضی از مردم از رژیم غذایی بدون گلوتن استفاده می کنند. شاید این سؤال برای شما هم پیش آمده باشد که علائم بیماری حساسیت به گلوتن چیست و آیا شما هم به این حساسیت مبتلا هستید یا نه؟ حساسیت به گلوتن، پنج شکل مختلف دارد و هر کدام هم نشانه های خاص خودشون رو دارند اما یکسری از علائم هستند که بین تمام انواع حساسیت به گلوتن، مشترک هستند. ما این علائم رو در ادامه مطلب به شما معرفی می کنیم اما توجه داشته باشید که داشتن این علائم لزوماً به معنی حساسیت به گلوتن نیست و ممکن است که نشانه بیماری ها یا مشکلات دیگری باشند. پس در صورت داشتن این علائم، حتماً برای تشخیص اینکه آیا به گلوتن حساسیت دارید یا نه، با پزشک مشورت کنید تا اگر وجود این حساسیت در شما تشخیص داده شد، از رژیم بدون گلوتن استفاده کنید.

حساسیت به گلوتن , حساسیت به گلوتن چیست , حساسیت به گلوتن گندم , حساسیت به گلوتن غیر سلیاکی

اگر شما بیماری سلیاک ندارید ممکن است یک آلرژی به گندم نیز ایده خوبی باشد که می تواند سبب طیف گسترده ای از واکنش ها، از جمله التهاب، سردرد و اسهال شود گلوتن که اغلب در گندم است اما این مهم است که بررسی شود آیا مواد دیگر گندم باعث این عکس العمل شده و یا تنها گلوتن عامل آلرژی است پزشکان برای این کار سطح آنتی بادی IgE (ایمونوگلوبولین ( E در جریان خون را پس از مصرف گندم اندازه گیری می کنند که بالا بودن نشانه آلرژیک است آلرژی به گندم بسیار نادر است  و در کمتر از نیم درصد از بزرگسالان رخ می دهد.

حساسیت به گلوتن چیست

البته لزوماً همه افرادی که به گلوتن حساسیت دارند دچار مشکلات گوارشی نمی شوند اما چون شیوع این مورد در بین این افراد زیاد است، به عنوان اولین نشانه احتمالی حساسیت به گلوتن در نظر گرفته می شود. از جمله این مشکلات گوارشی می توان به اسهال، یبوست، رفلاکس و دردهای شکمی اشاره کرد که به طور مکرر در دو بیماری سلیاک و حساسیت به گلوتن بدون ابتلا به سلیاک، دیده می شوند. گاهی نیز افرادی که علائم سندرم روده تحریک پذیر رو دارند، به نوعی از حساسیت به گلوتن مبتلا هستند و وقتی که از خوردن گلوتن پرهیز می کنند، علائم سندرم روده تحریک پذیر در اونها از بین می رود. البته هر مشکل گوارشی نشانه حساسیت به گلوتن نیست اما این امکان هم وجود دارد که پای این بیماری در میان باشد. همچنین، همیشه اینطور نیست که فرد مبتلا به حساسیت به گلوتن، علائم گوارشی از خود نشان بدهد.

حساسیت به گلوتن , حساسیت به گلوتن چیست , حساسیت به گلوتن گندم , حساسیت به گلوتن غیر سلیاکی

اگر تأیید شده که شما در حال تجربه بیماری سلیاک و یا یک آلرژی به گندم نیستید نشانه های شما ممکن است به خاطر حساسیت به غذاهای مانند فروکتوز، لاکتوز، فروکتان، گالاکتان و پلیول است که در میوه ها، لبنیات، گندم، حبوبات و شیرین کننده ها پیدا می شوند در واقع همه قندها یا مولکول های مربوط به شکر که بدن شما ممکن است در هضم آنها مشکل داشته باشد در بسیاری از بیماران که گلوتن را از رژیم غذایی خود حذف کرده اند و در واقع دچار یک عدم تحمل فروکتان، و یا عدم تحمل برای انواع خاصی از کربوهیدرات ها را در گندم، سیر، پیاز داشته اند هنگامی که آنها گندم را حذف کردند و برای حفظ گلوتن در رژیم غذایی خود تلاش کردند آنها احساس بهتری داشتند تست عدم تحمل فروکتان و حساسیت به غذاهای دیگر سخت تر است.

حساسیت به گلوتن گندم

گاهی وجود شوره سر نشانه حساسیت به گلوتن است. یکی از شایع ترین انواع شوره سر، درماتیت سبوره است که می تواند با ابتلا به بیماری سلیاک (یکی از پنج نوع حساسیت به گلوتن) در ارتباط باشد. البته باید تحقیقات بیشتری برای تأیید رابطه حساسیت به گلوتن و خشکی پوست و اکزما انجام شود. این امکان هم وجود دارد که شوره سر در اثر ابتلا به بیماری خود ایمنی پسوریازیس به وجود آمده باشد که خود این بیماری هم ارتباطاتی با سلیاک و حساسیت به گلوتن دارد. اگر فردی به پسوریازیس مبتلا باشد، در نقاط دیگر بدن هم علائم پوستی این بیماری رو خواهد دید.

حساسیت به گلوتن , حساسیت به گلوتن چیست , حساسیت به گلوتن گندم , حساسیت به گلوتن غیر سلیاکی

مانند بیماران سلیاک، افراد مبتلا به بیماری کرون، یک بیماری خود ایمنی که باعث التهاب پوشش های دستگاه گوارش می شود ممکن است سبب التهاب، اسهال و از دست دادن وزن شود اگر دکتر شما فکر می کند شما ممکن است بیماری کرون داشته باشید او یک آزمایش خون، کولونوسکوپی، آندوسکوپی، یا اسکن شکم برای تشخیص درخواست می کند با این حال، کرون، همچنین یک بیماری نادر است و با توجه به مطالعه انجام شده توسط دانشمندان در دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل در مجله دستگاه گوارش و علوم بیماری ها تنها 58 نفر از هر 100،000 نفر زیر 20 و 241 نفر از هر 100،000 بزرگسالان بیش از 20 هستند.

حساسیت به گلوتن غیر سلیاکی

وقتی که فردی به گلوتن حساسیت داشته باشد، شوره سر تنها مشکل پوستی که وی با اون برخورد می کند، نخواهد بود بلکه در سلیاک و حساسیت به گلوتن بدون ابتلا به سلیاک، فرد دچار انواع خارش های شدید پوستی می شود که در اصطلاح به اون DH گفته می شود. این خارش ها حقیقتاً طاقت فرسا و خسته کننده هستند. توجه داشته باشید که هر خارش پوستی نشانه عدم تحمل گلوتن نیست. اما اگر چنین علائمی در شما وجود دارد، شاید مشکل حساسیت به گلوتن داشته باشید.

حساسیت به گلوتن , حساسیت به گلوتن چیست , حساسیت به گلوتن گندم , حساسیت به گلوتن غیر سلیاکی

سندرم روده تحریک پذیر با نفخ، گاز، درد شکم و اسهال مشخص می شود IBS بسیار شایع است این روی 10 تا 20 درصد از جمعیت آمریکا تاثیر می گذارد IBS که معمولاً یک بیماری مزمن است و زمانی که انقباضات عضلانی در دیواره روده شما غذا را از معده به راست روده حرکت می دهد قوی تر و طولانی تر از حد معمول عمل می کند و سبب تولید گاز غیر طبیعی و اسهال می شود اگر شما در حال تجربه علائم IBS هستید در مورد ایجاد تغییرات در رژیم غذایی خاصی برای از بین بردن غذاهای پر گاز و FODMAPs، مصرف دارو و یا ساخت دیگر تغییر در شیوه زندگی با دکتر خود مشورت کنید.

حساسیت به گلوتن در نوزادان

آیا احساس کند ذهنی و کسالت می کنید؟ آیا فراموش کار هستید و نمی توانید تمرکز کنید؟ آیا احساس می کنید که مغز شما در هاله ای از مه گرفتار شده است؟ شاید به گلوتن حساسیت دارید که دچار چنین احساساتی شده اید. البته بیماری های دیگری هم هستند که چنین علائمی دارند و هیچ تضمینی نیست که داشتن این علائم نشانه صد در صد برای حسایست به گلوتن باشند. اما اگر سایر علائم حساسیت به گلوتن رو که در این مقاله به اونها می پردازیم، دارید، حتماً باید آزمایش حسایست به گلوتن بدهید. خیلی از افراد به دلایل مختلفی دچار سردرد می شوند. اما افرادی که به گلوتن حساسیت دارند، دچار سردردهای مکرر می شوند و بعضی از اونها از میگرن رنج می برند. این احتمال وجود دارد که گلوتن موجود در مواد غذایی به عنوان یک عامل تحریک کننده در بروز میگرن نقش داشته باشد. تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد.

حساسیت به گلوتن , حساسیت به گلوتن چیست , حساسیت به گلوتن گندم , حساسیت به گلوتن غیر سلیاکی

در حالی که گلوتن باعث آسیب به روده کوچک در افراد مبتلا به سلیاک، کولیت التهابی روده بزرگ یا کولون می شود مانند بیماری سلیاک می تواند سبب درد شکم، نفخ و اسهال شود اما آن نیز با مدفوع خونی، کم آبی بدن و تب همراه است با توجه به کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده اگر شما درد شکم و مدفوع تیره رنگ دارید بدون توجه به آنچه که شما می خورید پزشک می تواند یک کولونوسکوپی یا CT یا اسکن MRI شکم برای بررسی کولیت درخواست نماید.

حساسیت به گلوتن چگونه است

گاهی به طور طبیعی دچار حس خواب رفتگی در پاها و دست ها می شویم اما اگر این حس و حس سوزن سوزن شدن و نیز بی حسی به صورت دائمی در پاها و دست ها وجود دارد، ممکن است که به گلوتن حساسیت داشته باشید. البته کسانی هم که به دیابت مبتلا هستند و یا دچار جراحت، اختلالات کلیوی و کمبود ویتامین هستند، هم از این مسأله رنج می برند. اگر به هیچ یک از این موارد مبتلا نیستید، این احتمال وجود دارد که به گلوتن حساسیت داشته باشید. درمان ضایعات عصبی در دست ها و پاها کار مشکلی است اما با کمک رژیم غذایی بدون گلوتن می توان تخریب عصبی رو کندتر کرده و یا متوقف نمود.

حساسیت به گلوتن , حساسیت به گلوتن چیست , حساسیت به گلوتن گندم , حساسیت به گلوتن غیر سلیاکی

خستگی، درد عضلانی و سردرد همراه با بیماری سلیاک نیز می تواند بیماری لایم باشد یک بیماری عفونی که در درجه اول توسط کنه به انسان منتقل می شود نشانه هایی که می تواند آن را لایم دانست و نه یک مسئله گلوتن عبارتند از حضور یک راش ” bull’s-eye ” که بعد از چهار هفته از بین می رود و همراه با علائم خستگی، لرز، تب و درد است در صورت شک به بیماری لایم هر چه زودتر نزد یک دکتر بروید و درمان را شروع کنید بهتر است.

حساسیت به گلوتن در کودکان

به نظر می رسد که بیش فعالی با حساسیت به گلوتن در ارتباط باشد و مصرف رژیم بدون گلوتن به از بین بردن علائم بیش فعالی کمک کند. البته این مسأله هنوز به اثبات نرسیده است اما تجربه بسیاری از والدین نشان می دهد که وقتی که گلوتن رو از برنامه غذایی کودکان بیش فعال خود حذف می کنند، علائم بیش فعالی نیز در این کودکان فروکش می کند. البته این امر ممکن است به علت حذف مواد غذایی پرشکر که اکثرشون حاوی مقدار زیادی گلوتن هستند، باشد. اگر کودک بیش فعال دارید، بهتر است که در زمینه حذف گلوتن از غذای او با پزشک مشورت کنید زیرا این احتمال وجود دارد که حذف گلوتن، کمک کننده باشد.

حساسیت به گلوتن , حساسیت به گلوتن چیست , حساسیت به گلوتن گندم , حساسیت به گلوتن غیر سلیاکی

هنگامی که شما به فیبروز کیستیک فکر می کنید شما احتمالاً به علائم تنفسی فکر می کنید اما مشکل در حرکات روده و کاهش وزن نیز می تواند از اثرات بیماری CF باشد این بیماری ژنتیکی باعث عفونت مداوم ریه و مشکل ساختن تنفس می شود با توجه به نظر بنیاد فیبروز کیستیک، بیش از 75 درصد از افراد مبتلا به فیبروز کیستیک در سن 2 سال تشخیص داده می شوند اگر شما نیز احتمالاً تجربه مسائل ریه برای مدتی را داشته اید با دکتر خود در این مورد صحبت نمایید.

حساسیت به گلوتن غیر سلیاک

شاید بتوان گفت که بین این احساسات منفی و حساسیت به گلوتن رابطه وجود دارد. متأسفانه، تحقیقات علمی در این زمینه صورت نگرفته است اما این موارد در بسیاری از افراد مبتلا به عدم تحمل گلوتن دیده می شوند. توصیه ما این است که اگر پیگیر افسردگی، عصبانیت و زودرنجی خودتون هستید، از پزشک معالج خود درباره احتمال حساسیت به گلوتن هم پرس و جو کنید.

حساسیت به گلوتن , حساسیت به گلوتن چیست , حساسیت به گلوتن گندم , حساسیت به گلوتن غیر سلیاکی

با توجه به نظر دانشگاه مرکز بیماری سلیاک شیکاگو سلیاک یک اختلال خود ایمنی به ارث رسیده است ولی تنها یک نفر از 56 نفر در واقع علائم سلیاک مربوط به بیماری را دارند این احتمال وجود دارد که علائم عدم تحمل گلوتن در واقع ممکن است در نتیجه عدم تحمل مواد غذایی دیگر و یا اختلال گوارشی باشد در حالی که برخی از دانشمندان از وجود یک شکل از عدم تحمل گلوتن غیر سلیاک اذعان کرده اند اگر شما فکر می کنید یک حساسیت به گلوتن دارید چک کردن شرایط زیر و صحبت کردن با دکتر خود قبل از اینکه شما شروع به قطع غلات کربوهیدرات نمایید مناسب است.

نشانه های حساسیت به گلوتن

بسیاری از زنان و مردان مبتلا به بیماری سلیاک از ناباروری هم رنج می برند. البته هنوز علت اصلی این امر مشخص نیست. در این مورد هم هنوز اطلاعات علمی دقیق در دسترس نیست اما اگر ابتلا به بیماری سلیاک در شما تشخیص داده شده است، استفاده از رژیم غذایی بدون گلوتن ممکن است که در برطرف کردن مشکلات باروری به شما کمک کند (در هر دو جنس مرد و زن). در این زمینه هم حتماً با پزشک خودتون مشورت کنید. با توجه به علائمی که برشمرده شد، خیلی از شما خواهید گفت که “اینها دقیقاً علائم من هستند! پس باید از رژیم بدون گلوتن استفاده کنم!” انقدر در تصمیم گیری عجله نکنید. همونطور که قبلاً هم گفتیم، این علائم ممکن است که ربطی به حساسیت به گلوتن نداشته باشند و نشانه مشکللات دیگری باشند. اونچه که شما باید در قدم اول انجام بدهید این است که به پزشک مراجعه کنید تا در صورت صلاحدید پزشک، آزمایش های لازم جهت تشخیص حساسیت به گلوتن بر روی شما انجام شوند

حساسیت به گلوتن