فواید و عوارض شربت و “قرص رانیتیدین” در بارداری و برای نوزاد

رانیتیدین , رانیتیدین عوارض,رانیتیدین در بارداری , رانیتیدین برای نوزادان , رانیتیدین یا امپرازول,رانیتیدین مصرف,رانیتیدین عوارض جانبی,رانیتیدین عوارض,عوارض رانیتیدین کودکان,عوارض رانیتیدین برای نوزادان,عوارض رانیتیدین در بارداری,عوارض رانیتیدین در نوزادان,عوارض رانیتیدین در دوران بارداری,عوارض رانیتیدین 150,عوارض رانیتیدین در نوزادان,مصرف رانیتیدین در بارداری,رانیتیدین در دوران بارداری,خوردن رانیتیدین در بارداری,تاثیر رانیتیدین در بارداری

رانیتیدین , عوارض قرص رانیتیدین , شربت رانیتیدین در بارداری , رانیتیدین برای نوزادان

رانیتیدین (به انگلیسی میشود: Ranitidine) دارویی میباشد که کار اصلی آن در درمان زخم معده و گاستریت میباشد. این دارو در درمان کوتاه مدت زخم‌های فعال دوازدهه یا زخمهای فعال و خوش‌خیم معده، (در مقادیر کم برای جلوگیری از عود زخم دوازدهه مصرف می‌شود)، حالات مرضی ترشح زیاد اسید معده مانند نشانگان زولینگر-الیسون، برگشت محتویات معده به مری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تداخل دارویی رانیتیدین

جذب این دارو در حضور آنتی‌اسیدها کم میشود. با وجود آنکه رانیتیدین در برابر با سایمتیدین یک مهار کننده ضعیف کننده تر آنزیمهای کبدی میباشد ، با این وجود در مصرف همزمان سایر داروها با این دارو باید مراقب بود.

رانیتیدین , عوارض قرص رانیتیدین , شربت رانیتیدین در بارداری , رانیتیدین برای نوزادان

عوارض رانتیدین بر سلامتی

مصرف آب سرد زیاد یعنی هر آبی که دمای آن کمتر از دمای بدن ما میباشد و خوردن آب در بین غذاها و خوردن میوه هایی با طبع سرد و به صورت ترکیبی را باعث بروز اختلالات معده دانست.

عوارض رانتیدین بر بدن انسان

  • متاسفانه برای درمان تمام اختلالات از داروهایی مثل رانیتیدین، فاموتیدین و سایمیتیدین استفاده می شود در حالی که توجهی به عوارض آن نمی شود.
  • رانیتیدین دارویی میباشد که در زخم معده و گاسیتریت یا التهاب معده تجویز می شود و بسیاری از مردم به صورت خود تجویزی به وفور آن را استفاده می کنند.
  • این دارو با مهار گیرنده های H2 (هیستامین نوع دو) سلولهای محیطی مخاط معده، ترشح اسید معده را کم می کند، ولی دارای عوارض خطرناکی میباشد.
  • همچنین این دارو باعث کم شدن جذب ویتامین B12 می شود و جذب موادی که نیاز به محیط اسیدی معده دارند را کم می کند و از جمله هضم و جذب پروتئین ها را کم میکند و افزایش خطر ذات الریه را نیز زیاد می کند.
  • رانیتیدین , عوارض قرص رانیتیدین , شربت رانیتیدین در بارداری , رانیتیدین برای نوزادان

موارد مصرف و عدم مصرف رانیتیدین

موارد مصرف رانیتیدین  :

الف :  فشار خون زیاد

ب :  آنژین صدری پایدار مزمن

موارد عدم مصرف رانیتیدین :

حساسیت مفرط شناخته شده به دارو ، نارسایی آشکار قلب ، بلوک قلبی درجه 2 یا 3 دهلیزی –  بطنی  یا شوک قلبی ( ممکن است این حالات را تشدید کند )

رانیتیدین , عوارض قرص رانیتیدین , شربت رانیتیدین در بارداری , رانیتیدین برای نوزادان

نکته مهم درباره مصرف رانیتیدین

  • ـ خوردن قرص رانیتیدین باید بعد از خوردن غذا باشد تا اثر بیشتری داشته باشد.
  • ـ در روزهای روزه داری که شاید سوزش معده بیشتر سراغتان بیاید، اولا سعی کنید که حجم غذاها را هم در سحری و هم در افطار کمتر کرده و تعداد دفعات را بعد از افطار بیشتر کنید و از سوی دیگر بعد از سحری و بعد از افطار یک عدد قرص رانیتیدین بخورید.
  • ـ بغضی داروها با رانیتیدین تداخل دارند و ازاین رو خودسرانه مصرف رانیتیدین را حتی به شکل تک دوز انجام ندهید. اصلی ترین نمونه ها کتوکونازول، داروهای ضد دیابتی خوراکی، نیفیدیپین و فنی توئین است.
  • ـ همین اول در بخش توصیه های پزشکی لازم است بدانید که جایگزینی رانیتیدین با سایمتیدین مخصوصا برای آقایان کار اشتباهی است. حداقل عارضه ای که سایمتیدین برای آقایان دارد، ژنیکوماستی یا بزرگ شدن سینه ها در آقایان است.
  • ـ اصلی ترین عوارض قرص رانیتیدین پیدایش بثورات جلدی، گیجی، اسهال، سرگیجه و کم شدن میل جنسی در درازمدت است که البته موارد شدیدی در این خصوص خیلی گزارش نشده است.
  • ـ در دوران بارداری و شیردهی منع زیادی در مورد مصرف رانیتیدین وجود ندارد، اما باز هم در اولین ملاقات، پزشکتان را از این موضوع باخبر کنید.
  • رانیتیدین